Liceul Tehnologic Agricol Bistrița - România

   

Co-building a good guidance

 

Tema proiectului de parteneriat Leonardo da Vinci este „Co-building a good guidance” –in traducere  „Cooperare pentru o mai buna orientare”

Comunicarea în cadrul acestui parteneriat se face in limba engleza.

Sumar

Parteneriatul este format din 8 scoli vocationale care lucreaza in orientarea si instruirea profesionala a elevilor din urmatoarele tari europene: Italia, Finlanda, Grecia, Franta, Polonia, Turcia si Romania.

Grupurile tinta ale proiectului sunt elevii din scolile IPT (incluzand elevii cu nevoi speciale), cei care implementeaza orientarea asupra elevilor (dirigintii) si cei care instruiesc partenerii.

Principala problema exprimata de catre grupurile tinta este interesul scazut fata de profesie demonstrat de catre elevii implicati in IPT.

Obiectivele generale proiectului sunt de a imbunatati dezvoltarea personala a elevilor, posibilitatile de angajare si pregatire pentru a se integra pe piata muncii. Pentru a atinge scopul propus trebuie sa fie atinse trei obiective specifice:

1.       Stimularea motivatiei si implicarii elevilor  in orientare si instruire

2.       Ameliorarea aptitudinilor  profesorilor care aplica orientarea (trainers) dar si a materialelor, uneltelor si instrumentelor pentru o mai buna orientare

3.       Imbunatatirea sanselor de egalitate dintre fete si baieti (sexe)

Parteneriatul a definitit trei strategii pentru a atinge rezultatele dorite:

-          PRIMA STRATEGIE : instruirea partenerilor; o mai ampla analiza asupra problemelor si dificultatilor orientarii in aceste scoli; impartasirea unei  metode comune de lucru

-          A 2-A STRATEGIE: o inventariere a instrumentelor, uneltelor, regulilor, a partenerilor locali in procesul de orientare din scolile vocationale.

-          A 3-A STRATEGIE: un concurs international despre orientare; definirea unei metode comune in descrierea profesiilor.

Parteneri in proiect:

·        Formazione Professionale Alba Barolo S.c.a.r.l., Italy – coordonatorul proiectului

·        Grupul Scolar Agricol, Bistrita, Romania

·        Grup Scolar “Francisc Neuman”, Arad

·        Kiipulasäätiö / Kiipulan ammattiopisto, Finlanda

·        Etablissement public local d’enseignement et de formation professionnelle agricole, Franta

·        Ergastirio Eidikhs Epaggelmatikhs Ekpaideysis Kai Katartisis Katerinis, Grecia

·        Zespol Szkol Ekonomicznych, Polonia

·        Ali Guven Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Lisesi, Turcia

Contextul general al fiecarei institutii implicate in parteneriat poate dezvalui unele situatii specifice cum ar fi: zone dezavantajate a unor participanti, unele nevoi speciale ale elevilor, participantilor sau a altor grupuri participante.

·        Italia: Formazione Professionale Alba Barolo S.c.a.r.l. este un centru de instruire vocational in mai multe sectoare ale industriei, serviciilor, productiei. Elevii vin din zone sociale dezavantajate (rurale / urbane) iar un procent de 30% nu au nationalitate italiana iar unii sunt cu nevoi speciale, nu au perspectiva viitorului, nu sunt motivati si nici nu primesc indrumare potrivita din partea familiei iar timpul liber si-l satisfac  exercitandu-si unele dorinte imediate. Gasesc dificil sa se integreze in anumite structuri sociale care presupun respectarea unor reguli pentru ei, ca formare psihologica accepta foarte greu normele sociale. Scoala este singurul loc unde are loc orientarea acestora – este prima etapa unde ei inteleg ca trebuie sa accepte niste reguli, unde pot fi indrumati sa se gandeasca la viata lor si la oportunitatilor lor, unde pot sa-si construiasca viitorul profesional. Elevii isi continua trainingul prin experienta in munca in diferite companii si prin aplicare unor metode didactice moderne si a interdisciplinaritatii si folosirea laboratoarelor cu cele mai moderne tehnologii. Proiectul poate sa motiveze elevii din scoala sa-si constientizeze mai bine viitorul profesional si integrarea lor pe piata muncii. Responsabilii cu orientarea din fiecare scoala au sansa de a descoperi noi instrumente, materiale, strategii, tehnici de aplicare a orientarii preluate de la partenrii din alte tari implicate in proiect.

 

·        Romania: Grupul Scolar Agricol, Bistrita: este o scoala cu traditie care deserveste intreg judetul Bistrita-Nasaud oferind cursuri de instruire vocationale (SAM), la nivel liceal zi/seral si post liceal pentru mai multe domenii: agricultura, industria alimentara, turism, servicii si mecanic.  Elevii provin in marea lor majoritate din mediul rural. De cele mai multe ori elevii nu-si constientizeaza aptitudinile, competentelele, gasesc dificil sa-si defineasca viitorul profesional si au nevoie de indrumare bine structurata – de o orientare facuta de specialisti. Singura ocazie cand se poate realiza  indrumarea este la ora de dirigentie dar timpul este insuficient. Dirigintii incearca sa indrume elevii cat de bine pot pentru o mai buna sansa de integrare pe piata muncii dar de cele mai multe ori ei nu au experienta necesara pentru a oferi elevilor foarte multe detalii si informatii legate de diverse profesii sau de adecvarea fiecaruia cu fiecare profesie in parte. In scoala nu este desemnat in mod oficial nici o persoana care sa se ocupe cu indrumarea elevilor, aceasta activitate fiind facuta de catre diriginti. Scoala are incheiate contracte cu mai multi agenti economici unde elevii au posibilitatea de a efectua instruirea practica in diverse domenii: mechanic auto, Industria alimentara, hotelier, coafor, etc. In urma acestui parteneriat  scoala va avea oportunitatea  /posibilitatea de a-si insusi experienta altor parteneri  din alte tari, scoli; de a observa si de a implementa metodele, stategiile, tehnicile, instrumentele si materialele cele mai bune invederea unei indrumari optime.

 

·        Finlanda: Kiipulasäätiö / Kiipulan ammattiopisto este o scoala vocationala dar si un centru de educatie speciala. Scoala ofera educatie elevilor cu nevoi speciale (cu dezabilitati in conceptualizare, distribuirea atentiei, lipsa concentratiei, dizabilitati lingvistice, cu probleme comportamentale sociale, autism, deficiente de vedere, etc).  Scoala este in cautare de metode moderne de predare si se lucreaza in grupuri mici. De asemenea la fel ca si in cazul italiei secoarele in care se realizeaza educatia sunt foarte vaste: in cultura, turism, resurse naturale si protectia mediului, tehnologii, etc. In plus fata de programele mentionate mai sus scoala mai ofera de asemenea si pregatire si reabilitare in educatie si orientare / educatie pentru adulti.

 

·        Franta: Etablissement public local d’enseignement et de formation professionnelle agricole -  scolile vocationale din franta lucreaza cu elevi care provin din mediul rural. Chiar daca trainerii lucreaza pe partea cu orientarea, multe lucruri sunt facute dar nu coordonate. Orientarea se face pe clase, sector. Este o lipsa reala de structurare a acestui gen de actiune si nu este un anume timp alocat orientarii. Elevii din aceasta cauza nu se simt ajutati, ei au unele intrebari, doresc sa obtina raspunsuri adecvate nevoilor personale. Fetele si baietii nu sunt indrumati in mod diferentiat. Profesorii, familia, elevii nu au o imagine foarte clara a profesiilor de pe piata muncii. Acestia spun de asemenea ca persoanele din afara scolii (diferite organizatii) care trebuie sa-i indrume pe elevi nu cunosc foarte bine specializarile si calificarile din domeniul agriculturii si adesea ofera informatii gresite acestora.

 

·        Grecia:  Ergastirio Eidikhs Epaggelmatikhs Ekpaideysis Kai Katartisis Katerinis  - este o scoala profesionala care pregateste elevii cu nevoi speciale, cu varste cuprinse intre 14-22 ani pentru integrarea pe piata muncii. Scoala pregateste elevi cu nevoi speciale, cu dezabilitati fizice si psihice cu diferite grade de handicap motiv pentru care este foatre dificil sa constientizeze profesia pe care doresc sa o faca. Din acest motiv scoala are nevoie de o indrumare foarte buna cu ajutorul profesorilor specializati in orientare. Scoala vocationala doreste sa creasca oportunitatile / sansele elevilor cu aceste nevoi speciale imbunatatindu-le dezvoltarea personala, sansele de angajare si pregatirea pentru integrarea sociala si profesionala. Indrumatorii folosesc abordari diferite speciale cu fiecate tip de elev. Parteneriatul ar trebui sa fie o buna oportunitate de a compara orientarea din diferite sisteme educationale.

 

·        Romania Arad: Grup Scolar “Francisc Neuman” - scopul scolii este de a asigura accesul la educatie a tinerilor si sa promoveze o oferta educationala cu multe oportunitati pe piata muncii. Elevii acestei scoli provin din familii sarace din medii rurale cu venituri mici sau chiar fara loc de munca. Chiar daca invatamantul obilgatoriu este gratuit sunt unele consturi suplimentare pe care familiile cu venituri mici nu si le permit: vestimentatie, rechizite, manuale alternative, transport, cazare ceea ce duce de multe ori la abandon scolar.

 

·        Polonia: Zespol Szkol Ekonomicznych este o scoala vocationala unde elevii invata bazele unei afaceri, functionarea pietei, intreprinderi, vanzari, management financiar, contabilitate, statistica, etc. Desi scoala este localizata intr-un oras mare elevii provin in marea lor majoritate din mediul rural.  Multi dintre elevi sunt marginalizati social din cauza saraciei si datorita ratei mari a somajului din zonele in care locuiesc. Scoala coopereaza cu agenti economici locali: banci, mici afaceri asigurandu-si in acest fel instruirea practica pentru elevi. Scoala apreciaza importanta de a ajuta consilierul vocational angajand un specialist in indrumarea carierei a carui obiectiv principal este de a oferi tinerilor sansa de a achizitiona deprinderi, competente in planificarea flexibila si activa a dezvoltarii carierei, in tranzitia de la educatie la piata muncii fiind un real ajutor in gasirea unui job sau in inceperea propriei afaceri. Participarea la acest proiect ajuta indrumatorii de cariera sa ofere servicii mai bune elevilor evitand marginalizarea sociala.

 

·        Turcia: Ali Guven Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Lisesi este singura scoala vocational de turism din zona. Este localizata intr-o zona defavorizata in suburbiile orasului. Elevii provin atat din zona rurala cat si din oras, de asemenea sunt si elevi din zona de est a tarii dar si din Bulgaria. Majoritatea elevilor provin din familii dezorganizate cu venituri mici. Elevii sunt obilgati sa munceasca dupa ore pentru a-si imbunatatii bugetul familiei. Elevii sunt cazati in internatele altor scoli sau chiar in caminele studentesti. Elevii au o pregatire educationala mai slaba, si multi dintre ei au dificultati in invatare mai ales la orele de cultura generala in ciuda faptului ca sunt buni pe partea vocationala. Se simt neajutorati si majoritatea au nevoie de ajutor, de indrumare. Le este frica de viitorul lor si nu vor studii superioare. Multi dintre ei nu cred in avantajele scolii datorita presiunilor din familie motiv pentru care exista frecvente cazuri de abandon scolar. Scoala are nevoie sa creasca competentele culturale si sociale ale operatorilor indrumatori, ale elevilor, instructorilor. In urma parteneriatului pot acumula mai  multe cunostinte despre diferite culturi si profesii, pot ridica nivelul serviciilor de indrumare oferite elevilor.

Grupul tinta:

-          Elevii intre 13-22 ani din scolile vocationale

-          Profesorii

-          Responsabilii cu orientarea scolara

Obiectivul general:

Imbunatatirea dezvoltarii personale a elevilor, cresterea sanselor de angajare si pregatirea  acestora pentru o mai buna integrare pe piata muncii.

Obiective specifice:

1.       Stimularea motivarii si a implicarii elevilor in pregatire si orientare

2.       Dezvoltarea abilitatilor / instrumentelor si a materialelor pentru o mai buna orientare

3.       Imbunatatirea egalitatii intre sexe in ceea ce priveste orientarea

Rezultate asteptate:

1.       Dezvoltarea metodelor de analiza  a problemelor si a dificultatilor in orientare

2.       Imbunatatirea cunostintelor, a informatiilor despre mijloace, instrumente, reguli si  despre partenerii locali ai indrumarii

3.       Imbunatatirea schimbului de experienta in ceea ce priveste liniile comune in vederea indrumarii elevilor

4.       Imbunatatirea cooperarii dintre parteneri si a elevilor fiecarei scoli implicate in proiect

Activitati principale:

Prima intalnire: instruirea asupra Managementul proiectului ( pentru a se utiliza acceasi planificare de proiect si metodologie de management); definirea criteriilor de stabilire a analizelor problemelor, dificultatile in orientare (interviuri, intalniri de grup cu elevii, indrumatori, personalul care se ocupa cu orientarea, angajatori, autoritati locale) si inventarierea  instrumentelor, uneltelor, stategiilor, regulilor parteneriatelor locale a fiecarui partener in procesul de indrumare - orientare.

·         Impartasirea / un schimb de experienta a mijloacelor si instrumentlor intre partenerii proiectului cu o aboradare critica (bune practici) pentru a decoperi ce nu functioneaza asa cum trebuie

A 2-a intalnire: Intalnire intermediara pentru evaluarea stadiului de lucru al partenerilor. Definirea platformei on-line/ forum on-line pentru personalul responsabil de indrumare, a fiecarui partener.

·         Actiuni locale: conferinte, notificari in presa / mass media in legatura cu rezultatele muncii inteprinse de catre parteneri.

A 3-a intalnire: exprimarea rezultatelor finale a analizei, inventarierea actiunilor locale ale fiecarui partener. Fiecare partener prezinta munca facuta intr-un grup de lucru specific.

A 4-a intalnire: Pentru lansarea concursului international de orientare (Cum imi vad viitorul profesional?- concurs despre orientare prin mijloace creative si inovative). Fiecare partener elevii – in cooperare cu personalul indrumator -dezvolta un prototip pentru descrierea  unui profil profesional (de personalitate – profesional) intr-un sector specific folosind mijloace creative si inovative de comunicare (arte vizuale).

A 5-a intalnire: materialele elaborate de fiecare partener sunt prezentate celorlalti in cadrul grupurilor de lucru si a atelierelor de lucru. Partenerii analizeaza fiecare instrument descoperind cea mai buna metoda folosita pentru definirea rezultatului final. In urma acestora partenerii urmaresc o continuare a proiectului care poate duce la un nou proiect Leonadro da Vinci de transfer sau dezvoltare a inovatiei.

A 6-a Intalnire: intalnire intermediara: evaluarea stadiului de lucru a partenerilor, selectarea castigatorilor concursului international. Partenerii selecteaza cate un castigator in cadrul fiecarei scoli partenere, defineste metodele comune pentru descrierea profesiilor.

·         intalnire de evaluare: scadenta/finalizarea concursului international de orientare.

·         Prezentarea lucrarilor realizate de parteneri, verificarea prototipurilor, analiza metodelor de definire a fiecarui prototip. Se va alege cel  mai bun prototip si se va crea un model de referinta disponibil pentru toti partenerii.

·         Publicarea prototipului pe internet tradus in limbile celorlanti parteneri si mass media va fi informata de acest lucru in fiecare tara participanta.

A 7-a intalnire: se alege un castigator dintre toti cei opt partcipanti care au castigat in cadrul fiecarei scoli in parte.Conferinta finala la sfarsitul proiectului in ultima zi a intalnirii.

Proiectul include teme de creativitate si inovatie in concordanta cu anul european 2009 al creativitatii si inovatiei. Utilizarea artelor vizuale impreuna cu implicarea activa a elevilor in proiect conduc la imbunatatirea creativitatii elevilor si la dezvoltarea instrumentelor inovative in fiecare scoala.

Proiectul reflecta de asemenea ANUL EUROPEAN 2010 PENTRU COMBATEREA SARACIEI SI MARGINALIZARII SOCIALE, ajutand la cresterea pasiunii legate de profesie a elevilor si constientizarea propriului viitor pe piata muncii.

Numarul persoanelor implicate in proiect:

Numele organizatiei participante

Tara

Numar total de elvi implicati

Nr. total de profesori implicati

APRO Formazione Professionale Alba Barolo S.c.a.r.l.

Italia

120 (un grup de elevi participa la intalnirea finala din Italia)

29 (4 persoane participa la mobilitati)

Kiipula Vocational College

Finlanda

70 (2 elevi participa la intalnirea finala din Italia)

13 (4 persoane participa la mobilitati)

Vocational Secondary School and Apprentice Centre of Melle

Franta

40 (2 elevi participa la intalnirea finala din Italia)

6 (4 persoane participa la mobilitati)

EEEEK Katerinis

Grecia

10

3 (3 persoane participa la mobilitati)

Francisc Neuman Vocatinoal School

Romania

80 (2 elevi participa la intalnirea finala din Italia)

10 (4 persoane participa la mobilitati)

Vocational Agricultural High School Group of Bistrita

Romania

100 (2 elevi participa la intalnirea finala din Italia)

13 (5 persoane participa la mobilitati)

Complex of Economics School

Polonia

960 (2 elevi participa la intalnirea finala din Italia)

6 (4 persoane participa la mobilitati)

Ali Guven Anatolia Hotel Management and Tourism Vocational High School

Turcia

30 (2 elevi participa la intalnirea finala din Italia)

5 (4 persoane participa la mobilitati)

 

Dezvoltarea ulterioara:

In timpul intocmirii proiectului va fi lansat un site pe internet. Descrierea diferitelor profesii urmand modelul prototipului selectat vor fi disponibile pe internet pentru elevii europeni. Aici elevii vor avea posibilitatea sa explice celorlalti caracteristicile fiecarei profesii cu ajutorul artelor vizuale. Situl de internet ar putea fi un instrument de orientare /indrumare la dispozitia fiecarei scoli europene interesate de acest proiect. Fiecare prezentare creata va fi imbunatatita cu linkuri (trimiteri) la diferite scoli, agentii care pot oferi instruire – educatie pentru o profesie sau alta. Fiecare scoala va avea posibilitatea de a imbunatati baza de date cu noi prezentari si descrieri. Dezvoltarea viitoare a proiectului se va focaliza pe educatia individualizata / personalizata, implicand in descriere materiale despre fiecare profesie in care fostii elevi (absolventii) au fost instruiti de parteneri. Absolventii care deja lucreaza in profesia respectiva descrisa de elevi vor imbunatati cunostintele despre caracteristicile fiecarei profesii prin informatiile pe care le pot oferi in urma experientei personale.