Co-building a good
guidance
Tema
proiectului de parteneriat Leonardo da Vinci este „Co-building a good guidance”
–in traducere „Cooperare pentru o mai buna
orientare”
Comunicarea
în cadrul acestui parteneriat se face in limba engleza.
Sumar
Parteneriatul
este format din 8 scoli vocationale care lucreaza in orientarea si instruirea
profesionala a elevilor din urmatoarele tari europene: Italia, Finlanda,
Grecia, Franta, Polonia, Turcia si Romania.
Grupurile
tinta ale proiectului sunt elevii din scolile IPT (incluzand elevii cu nevoi
speciale), cei care implementeaza orientarea asupra elevilor (dirigintii) si
cei care instruiesc partenerii.
Principala
problema exprimata de catre grupurile tinta este interesul scazut fata de
profesie demonstrat de catre elevii implicati in IPT.
Obiectivele
generale proiectului sunt de a imbunatati dezvoltarea personala a elevilor,
posibilitatile de angajare si pregatire pentru a se integra pe piata muncii.
Pentru a atinge scopul propus trebuie sa fie atinse trei obiective specifice:
1. Stimularea
motivatiei si implicarii elevilor in
orientare si instruire
2. Ameliorarea
aptitudinilor profesorilor care aplica
orientarea (trainers) dar si a materialelor, uneltelor si instrumentelor pentru
o mai buna orientare
3. Imbunatatirea
sanselor de egalitate dintre fete si baieti (sexe)
Parteneriatul
a definitit trei strategii pentru a atinge rezultatele dorite:
-
PRIMA STRATEGIE : instruirea partenerilor; o mai ampla
analiza asupra problemelor si dificultatilor orientarii in aceste scoli;
impartasirea unei metode comune de lucru
-
A 2-A STRATEGIE: o inventariere a instrumentelor, uneltelor,
regulilor, a partenerilor locali in procesul de orientare din scolile
vocationale.
-
A 3-A STRATEGIE: un concurs international despre
orientare; definirea unei metode comune in descrierea profesiilor.
Parteneri in proiect:
·
Formazione
Professionale Alba Barolo S.c.a.r.l., Italy – coordonatorul proiectului
·
Grupul
Scolar Agricol, Bistrita, Romania
·
Grup Scolar “Francisc Neuman”, Arad
·
Kiipulasäätiö / Kiipulan ammattiopisto, Finlanda
·
Etablissement public local d’enseignement et de formation
professionnelle agricole, Franta
·
Ergastirio Eidikhs Epaggelmatikhs Ekpaideysis Kai
Katartisis Katerinis, Grecia
·
Zespol Szkol Ekonomicznych, Polonia
·
Ali Guven Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Lisesi,
Turcia
Contextul general al fiecarei institutii implicate in parteneriat poate
dezvalui unele situatii specifice cum ar fi: zone dezavantajate a unor
participanti, unele nevoi speciale ale elevilor, participantilor sau a altor
grupuri participante.
·
Italia: Formazione
Professionale Alba Barolo S.c.a.r.l. este un centru de instruire
vocational in mai multe sectoare ale industriei, serviciilor, productiei.
Elevii vin din zone sociale dezavantajate (rurale / urbane) iar un procent de
30% nu au nationalitate italiana iar unii sunt cu nevoi speciale, nu au
perspectiva viitorului, nu sunt motivati si nici nu primesc indrumare potrivita
din partea familiei iar timpul liber si-l satisfac exercitandu-si unele dorinte imediate. Gasesc
dificil sa se integreze in anumite structuri sociale care presupun respectarea
unor reguli pentru ei, ca formare psihologica accepta foarte greu normele
sociale. Scoala este singurul loc unde are loc orientarea acestora – este prima
etapa unde ei inteleg ca trebuie sa accepte niste reguli, unde pot fi indrumati
sa se gandeasca la viata lor si la oportunitatilor lor, unde pot sa-si
construiasca viitorul profesional. Elevii isi continua trainingul prin
experienta in munca in diferite companii si prin aplicare unor metode didactice
moderne si a interdisciplinaritatii si folosirea laboratoarelor cu cele mai
moderne tehnologii. Proiectul poate sa motiveze elevii din scoala sa-si
constientizeze mai bine viitorul profesional si integrarea lor pe piata muncii.
Responsabilii cu orientarea din fiecare scoala au sansa de a descoperi noi
instrumente, materiale, strategii, tehnici de aplicare a orientarii preluate de
la partenrii din alte tari implicate in proiect.
·
Romania: Grupul
Scolar Agricol, Bistrita: este o scoala cu traditie care deserveste intreg
judetul Bistrita-Nasaud oferind cursuri de instruire vocationale (SAM), la
nivel liceal zi/seral si post liceal pentru mai multe domenii: agricultura,
industria alimentara, turism, servicii si mecanic. Elevii provin in marea lor majoritate din
mediul rural. De cele mai multe ori elevii nu-si constientizeaza aptitudinile,
competentelele, gasesc dificil sa-si defineasca viitorul profesional si au
nevoie de indrumare bine structurata – de o orientare facuta de specialisti.
Singura ocazie cand se poate realiza indrumarea
este la ora de dirigentie dar timpul este insuficient. Dirigintii incearca sa
indrume elevii cat de bine pot pentru o mai buna sansa de integrare pe piata
muncii dar de cele mai multe ori ei nu au experienta necesara pentru a oferi
elevilor foarte multe detalii si informatii legate de diverse profesii sau de
adecvarea fiecaruia cu fiecare profesie in parte. In scoala nu este desemnat in
mod oficial nici o persoana care sa se ocupe cu indrumarea elevilor, aceasta
activitate fiind facuta de catre diriginti. Scoala are incheiate contracte cu
mai multi agenti economici unde elevii au posibilitatea de a efectua instruirea
practica in diverse domenii: mechanic auto, Industria alimentara, hotelier,
coafor, etc. In urma acestui parteneriat
scoala va avea oportunitatea
/posibilitatea de a-si insusi experienta altor parteneri din alte tari, scoli; de a observa si de a
implementa metodele, stategiile, tehnicile, instrumentele si materialele cele
mai bune invederea unei indrumari optime.
·
Finlanda: Kiipulasäätiö / Kiipulan ammattiopisto este o
scoala vocationala dar si un centru de educatie speciala. Scoala ofera educatie
elevilor cu nevoi speciale (cu dezabilitati in conceptualizare, distribuirea atentiei,
lipsa concentratiei, dizabilitati lingvistice, cu probleme comportamentale
sociale, autism, deficiente de vedere, etc).
Scoala este in cautare de metode moderne de predare si se lucreaza in
grupuri mici. De asemenea la fel ca si in cazul italiei secoarele in care se
realizeaza educatia sunt foarte vaste: in cultura, turism, resurse naturale si
protectia mediului, tehnologii, etc. In plus fata de programele mentionate mai
sus scoala mai ofera de asemenea si pregatire si reabilitare in educatie si
orientare / educatie pentru adulti.
·
Franta: Etablissement public local d’enseignement et de
formation professionnelle agricole - scolile vocationale din franta lucreaza cu
elevi care provin din mediul rural. Chiar daca trainerii lucreaza pe partea cu
orientarea, multe lucruri sunt facute dar nu coordonate. Orientarea se face pe
clase, sector. Este o lipsa reala de structurare a acestui gen de
actiune si nu este un anume timp alocat orientarii. Elevii din aceasta cauza nu
se simt ajutati, ei au unele intrebari, doresc sa obtina raspunsuri adecvate
nevoilor personale. Fetele si baietii nu sunt indrumati in mod diferentiat. Profesorii,
familia, elevii nu au o imagine foarte clara a profesiilor de pe piata muncii. Acestia
spun de asemenea ca persoanele din afara scolii (diferite organizatii) care trebuie
sa-i indrume pe elevi nu cunosc foarte bine specializarile si calificarile din
domeniul agriculturii si adesea ofera informatii gresite acestora.
·
Grecia: Ergastirio
Eidikhs Epaggelmatikhs Ekpaideysis Kai Katartisis Katerinis - este o scoala profesionala care pregateste
elevii cu nevoi speciale, cu varste cuprinse intre 14-22 ani pentru integrarea
pe piata muncii. Scoala pregateste elevi cu nevoi speciale, cu dezabilitati
fizice si psihice cu diferite grade de handicap motiv pentru care este foatre dificil
sa constientizeze profesia pe care doresc sa o faca. Din
acest motiv scoala are nevoie de o indrumare foarte buna cu ajutorul
profesorilor specializati in orientare. Scoala vocationala doreste sa creasca
oportunitatile / sansele elevilor cu aceste nevoi speciale imbunatatindu-le
dezvoltarea personala, sansele de angajare si pregatirea pentru integrarea
sociala si profesionala. Indrumatorii folosesc abordari diferite speciale cu
fiecate tip de elev. Parteneriatul ar trebui sa fie o buna oportunitate de
a compara orientarea din diferite sisteme educationale.
·
Romania Arad: Grup Scolar “Francisc Neuman” - scopul
scolii este de a asigura accesul la educatie a tinerilor si sa promoveze o
oferta educationala cu multe oportunitati pe piata muncii. Elevii
acestei scoli provin din familii sarace din medii rurale cu venituri mici sau
chiar fara loc de munca. Chiar daca invatamantul obilgatoriu este gratuit sunt
unele consturi suplimentare pe care familiile cu venituri mici nu si le permit:
vestimentatie, rechizite, manuale alternative, transport, cazare ceea ce duce
de multe ori la abandon scolar.
·
Polonia: Zespol Szkol Ekonomicznych este o scoala
vocationala unde elevii invata bazele unei afaceri, functionarea pietei, intreprinderi,
vanzari, management financiar, contabilitate, statistica, etc. Desi scoala este
localizata intr-un oras mare elevii provin in marea lor majoritate din mediul
rural. Multi dintre elevi sunt
marginalizati social din cauza saraciei si datorita ratei mari a somajului din
zonele in care locuiesc. Scoala coopereaza cu agenti economici locali: banci,
mici afaceri asigurandu-si in acest fel instruirea practica pentru elevi.
Scoala apreciaza importanta de a ajuta consilierul vocational angajand un
specialist in indrumarea carierei a carui obiectiv principal este de a oferi
tinerilor sansa de a achizitiona deprinderi, competente in planificarea
flexibila si activa a dezvoltarii carierei, in tranzitia de la educatie la
piata muncii fiind un real ajutor in gasirea unui job sau in inceperea propriei
afaceri. Participarea la acest proiect ajuta indrumatorii de cariera sa ofere
servicii mai bune elevilor evitand marginalizarea sociala.
·
Turcia: Ali Guven Anadolu Otelcilik Ve Turizm Meslek Lisesi este
singura scoala vocational de turism din zona. Este localizata intr-o zona
defavorizata in suburbiile orasului. Elevii provin atat din zona rurala cat si
din oras, de asemenea sunt si elevi din zona de est a tarii dar si din
Bulgaria. Majoritatea elevilor provin din familii dezorganizate cu venituri mici.
Elevii sunt obilgati sa munceasca dupa ore pentru a-si imbunatatii bugetul
familiei. Elevii sunt cazati in internatele altor scoli sau chiar in caminele
studentesti. Elevii au o pregatire educationala mai slaba, si multi dintre ei
au dificultati in invatare mai ales la orele de cultura generala in ciuda
faptului ca sunt buni pe partea vocationala. Se simt neajutorati si
majoritatea au nevoie de ajutor, de indrumare. Le este frica de viitorul lor si
nu vor studii superioare. Multi dintre ei nu cred in avantajele scolii datorita
presiunilor din familie motiv pentru care exista frecvente cazuri de abandon
scolar. Scoala are nevoie sa creasca competentele culturale si
sociale ale operatorilor indrumatori, ale elevilor, instructorilor. In urma
parteneriatului pot acumula mai multe cunostinte
despre diferite culturi si profesii, pot ridica nivelul serviciilor de
indrumare oferite elevilor.
Grupul tinta:
-
Elevii
intre 13-22 ani din scolile vocationale
-
Profesorii
-
Responsabilii
cu orientarea scolara
Obiectivul
general:
Imbunatatirea
dezvoltarii personale a elevilor, cresterea sanselor de angajare si
pregatirea acestora pentru o mai buna
integrare pe piata muncii.
Obiective
specifice:
1.
Stimularea
motivarii si a implicarii elevilor in pregatire si orientare
2.
Dezvoltarea
abilitatilor / instrumentelor si a materialelor pentru o mai buna orientare
3.
Imbunatatirea
egalitatii intre sexe in ceea ce priveste orientarea
Rezultate asteptate:
1.
Dezvoltarea
metodelor de analiza a problemelor si a dificultatilor
in orientare
2.
Imbunatatirea
cunostintelor, a informatiilor despre mijloace, instrumente, reguli si despre partenerii locali ai indrumarii
3.
Imbunatatirea
schimbului de experienta in ceea ce priveste liniile comune in vederea
indrumarii elevilor
4.
Imbunatatirea
cooperarii dintre parteneri si a elevilor fiecarei scoli implicate in proiect
Activitati
principale:
Prima
intalnire: instruirea asupra Managementul proiectului ( pentru a se utiliza
acceasi planificare de proiect si metodologie de management); definirea
criteriilor de stabilire a analizelor problemelor, dificultatile in orientare
(interviuri, intalniri de grup cu elevii, indrumatori, personalul care se ocupa
cu orientarea, angajatori, autoritati locale) si inventarierea instrumentelor, uneltelor, stategiilor,
regulilor parteneriatelor locale a fiecarui partener in procesul de indrumare -
orientare.
·
Impartasirea
/ un schimb de experienta a mijloacelor si instrumentlor intre partenerii
proiectului cu o aboradare critica (bune practici) pentru a decoperi ce nu
functioneaza asa cum trebuie
A 2-a intalnire:
Intalnire intermediara pentru evaluarea stadiului de lucru al partenerilor.
Definirea platformei on-line/ forum on-line pentru personalul responsabil de
indrumare, a fiecarui partener.
·
Actiuni
locale: conferinte, notificari in presa / mass media in legatura cu rezultatele
muncii inteprinse de catre parteneri.
A
3-a intalnire: exprimarea rezultatelor finale a analizei, inventarierea
actiunilor locale ale fiecarui partener. Fiecare partener prezinta munca facuta
intr-un grup de lucru specific.
A
4-a intalnire: Pentru lansarea concursului international de orientare (Cum imi
vad viitorul profesional?- concurs despre orientare prin mijloace creative si
inovative). Fiecare partener elevii – in cooperare cu personalul indrumator
-dezvolta un prototip pentru descrierea
unui profil profesional (de personalitate – profesional) intr-un sector
specific folosind mijloace creative si inovative de comunicare (arte vizuale).
A
5-a intalnire: materialele elaborate de fiecare partener sunt prezentate
celorlalti in cadrul grupurilor de lucru si a atelierelor de lucru. Partenerii
analizeaza fiecare instrument descoperind cea mai buna metoda folosita pentru
definirea rezultatului final. In urma acestora partenerii urmaresc o continuare
a proiectului care poate duce la un nou proiect Leonadro da Vinci de transfer
sau dezvoltare a inovatiei.
A
6-a Intalnire: intalnire intermediara: evaluarea stadiului de lucru a
partenerilor, selectarea castigatorilor concursului international. Partenerii
selecteaza cate un castigator in cadrul fiecarei scoli partenere, defineste
metodele comune pentru descrierea profesiilor.
·
intalnire
de evaluare: scadenta/finalizarea concursului international de orientare.
·
Prezentarea
lucrarilor realizate de parteneri, verificarea prototipurilor, analiza
metodelor de definire a fiecarui prototip. Se va alege cel mai bun prototip si se va crea un model de
referinta disponibil pentru toti partenerii.
·
Publicarea
prototipului pe internet tradus in limbile celorlanti parteneri si mass media
va fi informata de acest lucru in fiecare tara participanta.
A
7-a intalnire: se alege un castigator dintre toti cei opt partcipanti care au
castigat in cadrul fiecarei scoli in parte.Conferinta finala la sfarsitul
proiectului in ultima zi a intalnirii.
Proiectul
include teme de creativitate si inovatie in concordanta cu anul european 2009
al creativitatii si inovatiei. Utilizarea artelor vizuale impreuna cu
implicarea activa a elevilor in proiect conduc la imbunatatirea creativitatii
elevilor si la dezvoltarea instrumentelor inovative in fiecare scoala.
Proiectul
reflecta de asemenea ANUL EUROPEAN 2010 PENTRU COMBATEREA SARACIEI SI
MARGINALIZARII SOCIALE, ajutand la cresterea pasiunii legate de profesie a
elevilor si constientizarea propriului viitor pe piata muncii.
Numarul persoanelor implicate in
proiect:
Numele organizatiei participante |
Tara |
Numar total de elvi implicati |
Nr. total de profesori implicati |
APRO Formazione Professionale Alba Barolo S.c.a.r.l. |
Italia |
120 (un grup de elevi participa la intalnirea finala
din Italia) |
29 (4 persoane participa la mobilitati) |
Kiipula Vocational College |
Finlanda |
70 (2 elevi
participa la intalnirea finala din Italia) |
13 (4 persoane participa la mobilitati) |
Vocational Secondary School and Apprentice Centre of
Melle |
Franta |
40 (2 elevi
participa la intalnirea finala din Italia) |
6 (4
persoane participa la mobilitati) |
EEEEK Katerinis |
Grecia |
10 |
3 (3 persoane
participa la mobilitati) |
Francisc Neuman Vocatinoal School |
Romania |
80 (2 elevi
participa la intalnirea finala din Italia) |
10 (4
persoane participa la mobilitati) |
Vocational Agricultural High School Group of
Bistrita |
Romania |
100 (2 elevi
participa la intalnirea finala din Italia) |
13 (5
persoane participa la mobilitati) |
Complex of Economics School |
Polonia |
960 (2 elevi
participa la intalnirea finala din Italia) |
6 (4
persoane participa la mobilitati) |
Ali Guven Anatolia Hotel Management and Tourism
Vocational High School |
Turcia |
30 (2 elevi
participa la intalnirea finala din Italia) |
5 (4
persoane participa la mobilitati) |
Dezvoltarea
ulterioara:
In
timpul intocmirii proiectului va fi lansat un site pe internet. Descrierea
diferitelor profesii urmand modelul prototipului selectat vor fi disponibile pe
internet pentru elevii europeni. Aici elevii vor avea posibilitatea sa explice
celorlalti caracteristicile fiecarei profesii cu ajutorul artelor vizuale.
Situl de internet ar putea fi un instrument de orientare /indrumare la
dispozitia fiecarei scoli europene interesate de acest proiect. Fiecare
prezentare creata va fi imbunatatita cu linkuri (trimiteri) la diferite scoli,
agentii care pot oferi instruire – educatie pentru o profesie sau alta. Fiecare
scoala va avea posibilitatea de a imbunatati baza de date cu noi prezentari si
descrieri. Dezvoltarea viitoare a proiectului se va focaliza pe educatia
individualizata / personalizata, implicand in descriere materiale despre
fiecare profesie in care fostii elevi (absolventii) au fost instruiti de parteneri.
Absolventii care deja lucreaza in profesia respectiva descrisa de elevi vor
imbunatati cunostintele despre caracteristicile fiecarei profesii prin
informatiile pe care le pot oferi in urma experientei personale.